Er wordt steeds vaker gesproken over dat robots mensen gaan vervangen, zeker bij banen waar veelal ongeschoold personeel rondloopt. Bij supermarkten blijkt dit anders te zijn: hier is mensenwerk nog echt nodig. Dit heeft vooral te maken met een stijging in de online bestellingen. Deze bestellingen moeten in het magazijn worden ingepakt, alvorens deze mee kunnen voor verzending. Omdat ieder product anders is, zoals een paprika of een pak crackers, kan een robot niet inschatten hoe kwetsbaar een product is. Daarnaast worden producten vaak per meerdere stuks geleverd (denk aan een doos afwasmiddel), terwijl een huishouden dan maar een product uit dat pak nodig heeft. Ook hier is een robot niet in staat om dat pak te openen, op de juiste plek te zetten en vervolgens één stuk voor het huishouden in het winkelmandje te zetten. Bij een winkel als de Albert Heijn zijn dan ook 5.000 mensen werkzaam om de bestellingen in te pakken en te bezorgen. Onder de mensen die de bestellingen inpakken, bestaat de helft uit ongeveer arbeidsmigranten. Voor het bezorgen is dit niet mogelijk, omdat de boodschappen veelal tot in de keuken worden bezorgd.